Ett steg in i vuxenvärlden

Idag tömde min son papperskorgarna på alla 3 toaletterna. Min dotter tömde kattlådan. Inte någon av dessa två regelbundet återkommande sysslor kan betraktas som rolig eller utvecklande. Vuxenvärlden är full av sådana kattlådetömningsliknande sysslor. När ungdomarna genomför den här typen av uppgifter kan man säga att de tar ett steg in i vuxenvärlden. 

Hur ska vi då styra ungdomarna att ta tag i sysslorna?
Hot och ironi tycker jag personligen fungerar bäst som verktyg.

Här följer ett par bra exempel som du säkert kan applicera på flera sysslor;
Hot. Om du inte tömmer kattlådehelvetet får du inte studiebidraget den här månaden och måste tillbringa både fredag och lördag kväll hemma med oss.
Ironi. Det är ju inte mer än rätt att jag tömmer din papperskorg på örontops och bindor eftersom jag bytte blöjor på dig när du var liten.

Det är den här typen av motiverande tillrop som ger ungdomarna en positiv syn på husliga göromål. Det är ett ansvar vi har som föräldrar att förbereda ungdomarna för de sysslor som väntar när de skaffar eget bo.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0