Hur är det?

I dessa tider frodas skadeglädjen. Jag ska försöka mig på att beskriva några vanliga fraser och vad de egentligen kan betyda i rådande lågkonjunktur. Notera att bara ett litet ord kan innebära stor skillnad i innebörd.

För att göra tolkningen ändå svårare ber jag dig vara vaksam på ansiksuttryck, gester och eventuella små skrattljud. Om du är lyhörd på dessa signaler kan du med ändå större precision bekräfta den underliggande betydelsen. När du tolkat den verkliga meningen med personens hälsningsfras kan du säkert svara med samma mynt. Jag hoppas du har nytta av mitt lilla fraslexikon.

- Hur är läget?   =   Du har det nog värre än jag. Hoppas jag.
- Tjena, hur är läget ?    =   Jag har klarat mig bra och defintivt bättre än dig. 
- Det var länge sen    =   Du har det väl tufft o har blivit folkskygg
- Hej, är du på stan?   =   Det är tufft på jobbet så där vill du inte vara.
- Hur står det till?   =    Jag är inte intresserad av hur du mår men vill veta hur tufft du har det på jobbet.
- Hur står det till egentligen?   =   Som ovan men försök inte med någon vals. Jag vet att du har det tufft.
- Tjena, tjena   =   Jag har det bra och är i en bransch som inte är konjunkturkänslig....

Här kommer värstingen;
- Tjene, tjena. Hur står det till egentligen? :-)  Behöver inte översättas.

I dessa tider söker alla bekräftelse på att någon annan har det värre.
Lågkonjunktur betyder högsäsong för skadeglädje.
Lycka till därute....!

P.s Min bransch kan möjligtvis ha gjort mig lite överkänslig.... :-I

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0